BDO sprawdź czy dotyczy także Ciebie

Długo się zastanawialiśmy co napisać w temacie, który zbliża się nieuchronnie, który spędza sen z oczu wielu przedsiębiorców i o który pytają Państwo coraz częściej. Postanowiliśmy jednak zmierzyć się z tematem i przybliżyć Państwu zagadnienie choć, co z przykrością stwierdzamy, zupełnie nie znajduje się ono w zakresie zainteresowań biura księgowo-ubezpieczeniowego.

 

Z dniem 1 stycznia wszyscy przedsiębiorcy działający na terenie Polski zostają objęci zagadnieniami z zakresu ochrony środowiska i prawdopodobnie również wpisem do ewidencji zwanej Bazą Danych o Odpadach. Niestety, nie jesteśmy w stanie autorytatywnie określić czy Państwa firma powinna się zarejestrować (część z pewnością już jest) i realizować procedury z ustawy. Odpowiedzieć będzie nam niezwykle ciężko, gdyż najzwyczajniej to Państwo musicie rozważyć zgodnie z własną działalnością i wiedzą, czy Wasze firmy podlegają pod zakres wchodzących w życie przepisów. Ułatwić to może Wam to ankieta na i linki poniżej.

 

Zasadą jest, iż nie podlegają wpisowi przedsiębiorcy wytwarzający odpady wyłącznie komunalne w ilości do 5 ton rocznie (tj. takie, które można przypisać do frakcji wg których dzielimy odpady domowe) oraz ci, który wytwarzają odpady niebezpieczne w ilości do 100 kg rocznie.

 

Zwracamy jednak uwagę, iż niektóre branże zobowiązane są do rejestracji bezwzględnie i być może to właśnie Państwa firma jest wyjątkiem od zasady…

W razie jakichkolwiek wątpliwości zalecamy skonsultowanie własnej sytuacji w punkcie konsultacyjnym właściwego Urzędu Marszałkowskiego.

 

Termin obowiązywania nowych przepisów to 1 stycznia 2020 r.  

 

Z poszukiwań pod kątem KBR PLUS Sp. z o.o. zdradzić możemy, że:

 

- papier ksero, odpady z części socjalnej firmy to odpady komunalne i nie wymagają rejestracji,

- tonery do drukarek biurowych, jak i baterie w zegarach traktowane są jak odpady komunalne,

- żarówki traktowane są podobnie, chyba że korzystacie Państwo ze świetlówek, które zawierają substancje niebezpieczne. Tu jednak powstaje kwestia tego kto odpowiada za ich wymianę (Państwo jako firma, czy podmiot zewnętrzny np. właściciel budynku, firma serwisująca)

- opony, oleje silnikowe i inne elementy eksploatacyjne w służbowych pojazdach – za ich utylizację i przeprowadzenie procedur związanych z BDO odpowiada serwis samochodowy.

 

Z księgowej strony tematu jesteśmy w stanie wskazać na następujące aspekty:

 

- dla mikroprzedsiębiorców koszt rejestracji wynosi 100zł, dla każdego większego podmiotu 300zł,

- dla wszystkich zarejestrowanych powstanie konieczność okresowego rejestrowania wytworzonych odpadów i wystawiania kart odbioru odpadów

- każdy podmiot wpisany do rejestru od 1 stycznia 2020 r. będzie miał obowiązek informowania na wystawianych przez siebie dokumentach (paragony, faktury) o numerze z rejestru BDO

- nowości w prawie mogą wiązać się z wygenerowaniem kosztów serwisu kas czy aktualizacji danych w programach do fakturowania.

 

Linki, które pomogą zgłębić temat:

 

- gov.pl

- biznes.gov.pl

- umww.pl

- bdo.mos.gov.pl